មន្ត្រី​ថៃ​រកឃើញ​វត្ថុ​បុរាណ​ខ្មែរ​យ៉ាងច្រើន​ធ្វើ​អំពី​មាស នៅ​បាត​ព្រះ​ចេតិយ​វត្ត​បុរាណ​ក្នុង​ខេត្ត​អយុធ្យា​អតីត​ទឹកដី​ខ្មែរ​

រវាង​ពុទ្ធសករាជ ២៤៩៩-២៥០១ នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ​បាន​រកឃើញ​នៅ​បាត​ប្រាង្គ​នៃ​ព្រះ​ចេតិយ វត្ត​រាជា​បុរាណ នៅ​ខេត្ត​អយុធ្យា​គេ​បាន​រកឃើញ នូវ​វត្ថុ​បុរាណ​ជាច្រើន ដែលមាន​សម័យកាល​ខុសៗ​គ្នា​និង​មានតម្លៃ​ឥត​គណនា​។​
បុរាណវត្ថុ​ទាំងនោះ រួមមាន​គ្រឿងអលង្កា​ស្តេច គ្រឿង​ក្សត្រ​ថៃ​អយុធ្យា ចម្លាក់​តំណាង​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​ធ្វើ​អំពី​មាស​ដាំ​ត្បូង ព្រះ​បដិមា​ពុម្ព ព្រះ​សិរី​រឹក​ធាតុ​៘ ក្នុងចំណោម​បុរាណវត្ថុ​ដ៏​ល្អ​ប្រណិត​ទាំងនោះ ដែល​សព្វថ្ងៃ​តម្កល់​នៅ​សារមន្ទីរ​ចៅ​សាម​ប្រ៉ា​យា នៅ​ខេត្ត​អយុធ្យា យើង​ច្រើន​មាន​បុរាណវត្ថុ​មួយចំនួន​ដែលមាន​លក្ខណៈ​ជា​សិល្បៈ​ខ្មែរ ព្រោះ​ត្រូវបាន​ផលិតឡើង​មុន​ការកាន់កាប់​ខេត្ត​នេះ ដោយ​ព្រះមហាក្សត្រ​ថៃ​ទៅទៀត ។​











ប្រភព khmerapsara



លលាដ៍ក្បាលជាង ៣ពាន់ឆ្នាំ រកឃើញនៅបាត​បារាយណ៍​ទឹកថ្លា ដឹងប្រវត្តិហើយព្រឺរោម



សារមន្ទីរ​ព្រះ​នរោត្តម​សី​ហ​នុ-អង្គរ មាន​ដាក់​តាំង​វត្ថុ​បុរាណ​ជា​ច្រើន​ប្រភេទ​រួម​មាន បដិ​មា កុលាល​ភាជន៍ ផ្នូរ​បុរាណ សាក​សព ឬ​ឆ្អឹង​ខ្មោច​មនុស្ស​សម័យ​បុរាណ​។ល។ លលាដ៍​ក្បាល​មនុស្ស​បុរាណ​កាល ក៏​ជា​កម្ម​វត្ថុ​មួយ​ដាក់​តាំង​បង្ហាញ​ក្នុង​សារ​មន្ទីរ​នេះ​ដែរ។ លលាដ៍​ក្បាល​មនុស្ស​បុរាណ​កាល​នោះ​ត្រូវ​បាន​អ្នក​សិក្សា​ស្រាវ​ជ្រាវ​រក​ឃើញ​ថា​មាន​អាយុ​ជាង ៣​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​។


តាម​ឯក​សារ​ស្រាវ​ជ្រាវ​បាន​បង្ហាញ​ថា លលា​ដ៍​ក្បាល​មនុស្ស​បុរាណ​កាល​នេះ ស្ថិត​ក្នុង​សម័យ​យុគ​សំរិទ្ធ និង​បាន​រក​ឃើញ​នៅ​ក្នុង​បាត​បារាយណ៍​ទឹក​ថ្លា ក្នុង​អំឡុង​ពេល​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​បុរាណ​វិទ្យា​បាន​ធ្វើ​កំណាយ​ស្រាវ​ជ្រាវ​នៅ​បារាយណ៍​ទឹកថ្លា​ ឆ្នាំ​២០០៤-​២០០៥ ​។

ការ​ធ្វើ​កំណាយ​ស្រាវ​ជ្រាវ​ខាងលើ ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​អ្នក​បុរាណ​វិទ្យា​ខ្មែរ​នៃ​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា​ ​សហការ​ជាមួយ​សាលា​បារាំង​ចុង​បូព៌ា នៅ​លើ​ទីតាំង​ចំនួន​២ គឺ​បារាយណ៍​ទឹកថ្លា និង​ស្ថា​នីយ៍​ព្រៃ​ក្មេង​។
មគ្គុទ្ទេសក៍​នៅ​សារមន្ទីរ​ព្រះ​នរោត្តម​សីហនុ-​អង្គរ លោក​ គុន​ ផល្លី​ បាន​ឱ្យ​ដឹង​ថា លលាដ៍​ក្បាល​មនុស្ស​បុរាណ​កាល​ដែល​តាំង​ក្នុង​សារមន្ទីរ ជា​លលាដ៍​ក្បាល​របស់​មនុស្ស​ផ្សេង​គ្នា និង​ស្លាប់​ដោយ​សារ​ជំងឺ ​២​ប្រភេទ។ លោក​បញ្ជាក់​ថា លលាដ៍​ទីមួយ ​ដែល​ដាក់​តាំង​នៅ​ជាន់​លើ គឺ​ស្លាប់​ដោយ​សារ ជំងឺ​ធ្មេញ ​និង​ទី២ ស្លាប់​ដោយ​សារ​ជំងឺ​ឈាម​ស ស៊ី​ឈាម​ក្រហម។ ប្រ​ការ​នេះ ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​យល់​ថា ជំងឺ​ប្រភេទ​នេះ​មាន​តាំង​ពី​ជាង ៣​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ម្លេះ។

តាម​មគ្គុទ្ទេស​ក៍​ដដែល លលាដ៍​ក្បាល​មនុស្ស​បុរាណ​កាល​នេះ បាន​ទាក់​ទាញ​ភ្ញៀវ​ទេស​ចរ​បរទេស​ជា​ច្រើន ពិសេស​ទាក់​ទង​ទៅ​នឹង​​ការ​ស្លាប់​ដោយ​សារ ជំងឺ​ឈាម​ស ស៊ី​ឈាម​ក្រហម។ លោក​ ផល្លី​ ពន្យល់​ថា ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ភ្ញាក់​ផ្អើល​ទៅ​នឹង​ជំងឺ​នេះ ព្រោះ​ថា​វា​មាន​តាំង​ពី​ជាង ៣​ពាន់​ឆ្នាំ​មក​ហើយ។

គួរ​ឲ្យ​ដឹង​ផង​ដែរ​ថា សាកសព​ដែល​គេ​ប្រទះ​ឃើញ​នៅ​បាត​បារាយណ៍​ទឹកថ្លា ពេល​ធ្វើ​កំណាយ​ទាំង​អស់​មាន ៥៩​សាក​សព ហើយ​សាក​សព​ទាំង​នោះ​រក្សា​បាន​នូវ​ទ្រង់​ទ្រាយ​សព​ភាគ​ច្រើន។ បើ​ផ្អែក​តាម​លទ្ធ​ផល​ស្រាវ​ជ្រាវ អ្នក​ស្រាវ​ជ្រាវ​បាន​ទាញ​សេចក្តី​សន្និដ្ឋាន​ថា ​១) ​ដោយ​សារ​បាត​បារាយណ៍​ជា​ប្រភេទ​ដី​ខ្សាច់ ដែល​មិន​សម្បូរ​ជាតិ​ដែក ឬ​ជាតិ​អាស៊ីត ២)​បុព្វ​បុរស​សម័យ​នោះ បាន​លើក​ដី​ទប់​ធ្វើ​បារាយណ៍​ (បារាយណ៍​ទឹកថ្លា ឬ​ខាង​លិច) ​ដើម្បី​យក​ទឹក​ប្រើប្រាស់ ដូច្នេះ​ទើប​ធ្វើ​ឱ្យ​ទីតាំង​នេះ មាន​តុល្យ​ភាព​ត្រជាក់​ជាប់​រហូត​មក៕ (ប្រភព​៖ អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា)



















ពិតជាមានបារមីមែន !ប្រវត្តិនៃព្រះខ័នរាជ របស់ស្តេចថៃ ដែលយកពីបឹងទន្លេសាបខ្មែរទៅ ដាវសម្រាប់រាជ្យរបស់ស្តេចថៃ រើសបានពីបឹងទន្លេសាប ពេលយកទៅក្នុងវាំងថៃ កើតមានរន្ទះបាញ់ ៧កន្លែង






ប្រវត្តិនៃព្រះខ័នរាជ របស់ស្តេចថៃ ដែលយកពីបឹងទន្លេសាបខ្មែរទៅ
ដាវសម្រាប់រាជ្យរបស់ស្តេចថៃ រើសបានពីបឹងទន្លេសាប ពេលយកទៅក្នុងវាំងថៃ កើតមានរន្ទះបាញ់ ៧កន្លែង ដាវជ័យស្រី «พระแสงขรรค์ชัยศรี» ជាអាវុធរបស់ក្សត្រថៃ និងជាគ្រឿងសម្រាប់រាជ្យ ឬហៅថារាជកកុធភ័ណ្ឌ ឬគ្រឿងបញ្ជាក្សត្រ ដែលជាតំណាងឲ្យបញ្ញានៃការគ្រប់គ្រងប្រទេសជាតិ។

ដាវនេះមានប្រវត្តិដើម គឺធ្លាក់នៅក្នុងបឹងទន្លេសាបនៃប្រទេសកម្ពុជា ក្នុងខេត្តសៀមរាប នៅថ្ងៃមួយ នៅក្នុង ព.ស ២៣២៧ មានអ្នកនេសាទម្នាក់បានឃើញដាវនោះ ហើយក៏បាននាំដាវនោះទៅថ្វាយ ចៅហ្វាប៉ែន (នៅក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្រ​​ខ្មែរ ត្រូវបានគេចាត់ទុកលោកជាជនក្បត់ជាតិ ដោយសារលោកបានស្នើរសុំឲ្យស្តេចសៀម ទាមទារខេត្តបីនៅភាគពាយ័ព្យរបស់ខ្មែរ ទៅភ្ជាប់នឹងរាជាណាចក្រសៀម ដោយសុំរាជទានពីស្តេចសៀម ឲ្យខ្លួនធ្វើជាអ្នកគ្រប់គ្រងលើបណ្តាខេត្តទាំងនោះ) ជាចៅហ្វាយខេត្តសៀមរាប។
ចៅហ្វាយខេត្តសៀមរាបរូបនោះ ក៏បានយកដាវនោះទៅថ្វាយស្តេចសៀម ព្រះនាម ពុទ្ធយ៉តហ្វាចុឡាលោក។ នៅថ្ងៃដែល ដាវនោះមកដល់ក្រុងទេពមហានគរ កើតមាននូវរន្ទះបាញ់ចំនួន ៧កន្លែង នៅក្នុងក្រុង គឺទ្វារពិសេសជ័យស្រី នៃរាជរោងខាងក្រៅ ទ្វារវិមានជ័យស្រី នៃរាជរោងកណ្តាល ដែលជាផ្លូវដែលគេយាងដាវឆ្លងកាត់ចូលទៅក្នុងរាជវាំងសៀម។
ដាវជ័យស្រី ជារាជសាស្ត្រាវុធ ដ៏សំខាន់បំផុតសម្រាប់រាជពិធីកាន់ទឹកវិរ័ឌ្ឍនសត្យា (ពិធីផឹកទឹកសម្បថចូលកាន់តំណែងរបស់មន្ត្រីរាជការ) និងរាជពិធីរាជាភិសេក ៕















.......................
ដោយ ៖ អង្គតោទេព និមល










អត្តបទប្រវិត្តសាស្រ្ត

កំណាយ​លើ​ស្ពាន​ហាល​​អង្គរ​វត្ត​ រក​ឃើញ​ចំណុច​ចាប់​អារម្មណ៍​កាល​សម័យ​បុរាណ !ដែលពិភពលោកមិនបានដឹងទាន់តែសោះ

លទ្ធផល​​កំណាយ​​បុរាណ​វិទ្យា​ បង្ហាញ​ថា​ស្ពាន​​ហាល​ខាង​លិច​​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត​ ធ្លាប់​បាន​ជួស​ជុល​​​កាល​ពី​សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ​។​ នេះ​​បើ​តាម​​​ការ​បញ្ជាក់​របស់​ អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា​។ ស្ពាន​ហាល​ខាង​លិច​ ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត បាន​កំពុង​ចាប់​ផ្ដើម​គម្រោង​ជួស​ជុល​ហើយ​។

 មុន​ដំណើរ​ការ​ជួសជុល ក្រុម​ការងារ​បច្ចេកទេស​របស់​អាជ្ញាធរ​អប្សរា​ ​ត្រូវ​​ធ្វើ​កំណាយ​ស្រាវជ្រាវ​ជា​មុន​ ដើម្បី​ស្វែង​យល់​​ពី​ទិន្នន័យ​​បុរាណ​វិទ្យា ក៏​ដូច​ជា​រចនា​សម្ព័ន្ធ​របស់​ស្ពាន​ហាល​ទាំង​មូល​​ផង​ដែរ​។ ​​ ក្រុម​ការងារ​​អាជ្ញាធរ​អប្សរា​ សហការ​​ជា​​មួយ​សកលវិទ្យាល័យ​ សូហ្វីយ៉ា បាន​ធ្វើ​កំណាយ​ស្រាវ​ជ្រាវ​ និង​សន្និដ្ឋាន​​​​​ថា ស្ពាន​​ហាល​ខាង​លិច អង្គរ​វត្ត​ បាន​ស្រុត​ និង​ខូច​ខាត​ផ្នែក​ជញ្ជាំង។ លទ្ធផល​ពី​កំណាយ​បាន​រក​ឃើញ​ ការ​វិវឌ្ឍ​លើ​ការ​ជួស​ជុល​ស្ពាន​ហាល​នោះ ដែល​ធ្លាប់​បាន​ធ្វើ​ឡើង​តាំង​ពី​ក្រោយ​អង្គរ​។ 

ជា​រួម​ លទ្ធផល​កំណាយ​ និង​តាម​​​ឯក​សារ​ដែល​នៅ​សេសសល់​​ ក្រុម​ការងារ​បាន​រក​ឃើញ​ថា ស្ពាន​ហាល​ខាង​លិច ធ្លាប់​បាន​ជួស​ជុល​ចំនួន​ ៤​ដំណាក់​កាល​រួច​មក​​ហើយ​ មាន​ដូច​ជា​៖ ដំណាក់​​​កាល​​ទី​១៖​ គឺ​ការ​ជួស​ជុល​​ដែល​ធ្វើ​​​ឡើង​នៅ​សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ​ ​ដំណាក់​កាល​ទី​២៖​ គឺ​ដើម​ទសវត្ស​ទី​៥០ ដែល​ជួស​ជុល​ដោយ​បារាំង​ នៅ​ចំហៀង​ខាង​ជើង​ផ្នែក​ខាង​កើត​ ពេល​នោះ​​ការ​ជួស​ជុល​ គឺ​ប្រើ​បេតុង​ច្រើន​។

 ដំណាក់​កាល​ទី​៣៖​ គឺ​​ខាង​ដើម​ទសវត្ស​ទី​៦០ ជួស​ជុល​ដោយ​បារាំង​ផង​ដែរ​ នៅ​ពាក់​កណ្ដាល​ផ្នែក​ខាង​ត្បូង​។ ដំណាក់​កាល​​ទី​៤៖​ ​ពី​ឆ្នាំ​១៩៩៦-២០០៧ ជួស​ជុល​ដោយ​សកលវិទ្យាល័យ​ សូហ្វីយ៉ា ជា​មួយ​ និង​អាជ្ញាធរ​ជាតិ​អប្សរា ផ្នែក​ខាង​ជើង​ នៅ​ក្នុង​ដំណាក់​កាល​ទី​១ ។ ដោយ​ឡែក​ គម្រោង​ជួស​ជុល​ដែល​ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​អាជ្ញាធរ​អប្សរា​ សហការ​ជា​មួយ​ សកលវិទ្យាល័យ​ សូហ្វីយ៉ា​បច្ចុប្បន្ន​ គឺ​ធ្វើ​ឡើង​នៅ​ផ្នែក​ខាង​ជើង នៃ​ដំណាក់​កាល​ទី​២ ដែល​មាន​ប្រវែង​ ១០០​ម៉ែត្រ​ ។ 


មន្ត្រី​បច្ចេកទេស​បាន​បញ្ជាក់​ថា លទ្ធផល​​នៃ​កំណាយ​ស្ពាន​ហាល ក្នុង​ដំណើរ​ការ​ជួសជុល​នៃ​ដំណាក់​កាល​​ទី​ពីរ​នេះ ដែល​មាន​ការ​បើក​រណ្ដៅ​ចំនួន​ពី​កន្លែង បាន​បង្ហាញ​ថា​ ស្ថានភាព​ស្ពាន​ហាល​ មាន​ភាព​ច្របូក​ច្របល់​ ដោយ​ការ​ជួស​ជុល​ក្នុង​សម័យ​ក្រោយ​អង្គរ​ មិន​បាន​រៀប​ថ្ម​ ក៏​ដូច​ជា​ការ​ពង្រឹង​គ្រឹះ​​ឲ្យ​បាន​ត្រឹម​ត្រូវ ដោយ​គ្រាន់​តែ​ប្រមូល​កម្ទេចកំទី ដែល​មាន​ស្រាប់​នៅ​ទី​នោះ​ចាក់​បំពេញ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ 


ចំណែក​ថ្ម​បាយ​ក្រៀម ដែល​មាន​១១​ស្រទាប់​ ដែល​ជា​ជញ្ជាំង​ស្ពាន​ហាល​នោះ ក៏​រង​ការ​ពុក​ផុយ​ ដោយ​សារ​អាយុ​កាល​ផង​ដែរ។ មាន​តែ​នៅ​ស្រទាប់​ទី​៤​ឡើង​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ ដែល​ស្ថាន​ភាព​ថ្ម​ នៅ​ល្អ​ប្រសើរ​។ មន្ត្រី​បច្ចេកទេស​បាន​បន្ថែម​ទៀត​ថា ក្រុម​ការងារ​បាន​យក​លទ្ធផល​ទៅ​ប្រៀប​ធៀប​គ្នា​ នឹង​ដំណាក់​​កាល​ទី​១ គឺ​​ សកលវិទ្យាល័យ​ សូហ្វីយ៉ា បាន​រក​ឃើញ​ដូច​គ្នា ថា​ថ្ម​បាយ​​ក្រៀម​មាន​ការ​ពុក​ផុយ ហើយ​ការ​ជួស​ជុល​គឺ​ត្រូវ​ជំនួស​ដោយ​ថ្ម​បាយ​ក្រៀម​ថ្មី​ទាំង​អស់​តែ​ម្ដង​៕


















No comments